TFY4106 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Høsten 2014. Øving 8. Tips.

Oppgave 1

a) Pass på enhetene.

c) Bølgemønstret gjentas periodisk, og perioden er T.

g) Deriver y og les av amplituden.

h) Deriver en gang til.

Oppgave 2

a) Bruk hintet i oppgaven, med kx − ωt + ϕ_{1} som u.

Oppgave 3

c) Det er S og μ som bestemmer bølgehastigheten.

Oppgave 4

d) E endres ikke med tiden; velg derfor (f.eks) t = 0. Substitusjonen β = \sqrt{2}x/a kan være smart.