Institutt for fysikk, NTNU FY1303 Elektrisitet og magnetisme Vår 2004

Øving 4

Veiledning: Tirsdag 3. februar Innleveringsfrist: Fredag 6. februar

Oppgave 1

Bestem (total) strøm I(t) (både amplitude I_{0} og fasevinkel α) i følgende elektriske kretser når drivende spenningskilde er V_{0} cos ωt:

a) En motstand R og en kapasitans C koblet i serie.

b) En motstand R og en kapasitans C koblet i parallell.

c) En induktans L og en kapasitans C koblet i serie.

For hver av disse tre kretsene, bestem også impedansen Z = V_{0}/I_{0}, både dens absoluttverdi |Z| og fasevinkel. (Eventuelt på kompleks form, Z = Re Z + i Im Z.)

For kretsen i b), hva blir Z for henholdsvis små og store verdier av vinkelfrekvensen ω? Skisser til slutt |Z(ω)| for denne kretsen.