Kjære faglærere ved IFY! Det er høst og tid for studieplanarbeid. Det innebærer som kjent en runde eller to innom Emner på Nett (EpN) for den enkelte emneansvarlige, for eventuelle oppdateringer av faglig innhold, vurderingsordninger, kursmateriell osv. Som annonsert i epost 16.10., er fristen for revisjon av EpN satt til 30.11. for emneansvarlige. En rubrikk som fortjener litt ekstra oppmerksomhet i år, er emnets læringsmål. Mange har antagelig hørt snakk om det såkalte Kvalifikasjonsrammeverket (KRV). Kort fortalt innebærer KRV at alle studieprogram, på bachelor-, master- og ph.d.nivå, skal ha klart formulerte læringsmål, inndelt i de tre kategoriene Kunnskaper, Ferdigheter og Generell kompetanse. Innen 2012 skal dette være implementert for samtlige studieprogram. (Dokumentet KRV.pdf, utdrag av et innlegg på et KRV-møte i høst, gir en mer utdypende forklaring.) I første omgang har NTNU valgt ut noen av programmene til et pilotprosjekt, der læringsmål skal være på plass innen midten av desember. Blant disse finner vi alle de fire programmene som vi på fysikk har størst befatning med: MTFYMA (Siving Fysikk og matematikk) BFY (Bachelor fysikk) MFY (Master fysikk) MLREAL (Lektorutdanning i realfag, "LUR") De berørte programrådene har i løpet av høsten kommet fram til en første versjon av læringsmål, både på programnivå og for tilhørende studieretninger der det er aktuelt. "Versjon 1.0" av Læringsmål for studieprogrammet Fysikk og matematikk - Studieretningen Industriell matematikk - Studieretningen Teknisk fysikk - Studieretningen Biofysikk og medisinsk teknologi Læringsmål for studieprogrammet Bachelor i fysikk Læringsmål for studieprogrammet Master i fysikk Læringsmål for studieprogrammet Lektorutdanning i realfag - Studieretningen Matematikk og fysikk finner dere i pdf- og doc-format på katalogen http://web.phys.ntnu.no/~stovneng/KRV/ . (LMfysmat.doc, LMbfymfy.doc, LMlurmf.doc, evt .pdf.) Her finner du også FUS' forslag til overordnede læringsmål for hele sivingstudiet (LMsiving.doc). KRV innebærer videre at det også for hvert emne utarbeides gode og beskrivende læringsmål. Dermed vil de som er ansvarlige for et gitt studieprogram, ha grunnlag for å vurdere i hvilken grad summen av emner bidrar til å oppfylle læringsmålene som er formulert på programnivå. IFYs emner har allerede formulerte læringsmål. Noen av disse er etter min vurdering ganske gode, mens andre er mindre gode og tildels intetsigende. Derfor: Ta en titt på læringsmålene på programnivå og studieretningsnivå, og tenk gjennom om "ditt" emne bidrar til å oppfylle noen av disse læringsmålene. I så fall, prøv å synliggjøre dette i emnets læringsmål. Jeg kan se for meg at dette ikke er så enkelt, all den tid læringsmålene på program- og studiretningsnivå vil oppfattes å være på et mer eller mindre overordnet nivå. Men uansett, prøv å beskrive hva du forventer at studenten skal sitte igjen med etter å ha fullført emnet. I dokumentet LM_eksempler_ute_og_hjemme.pdf finner du noen eksempler på læringsmål i fysikkemner, ved IFY og ved andre universiteter. Omfanget varierer fra en linje til mer enn en side. Her er det ingen fasit, men for de fleste emner vil jeg tro at inntil 1/3 side skulle være tilstrekkelig. Kommentarene i dette dokumentet er mine; vurder selv om du er enig. Lykke til! Vennlig hilsen Jon Andreas Støvneng