TFY4104 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Høsten 2013. Øving 3. Tips.

\underline{Oppgave 2.} \underline{b+c.} Friksjonskraften er rettet mot den bevegelsen vi ville ha fått dersom det ikke var friksjon. Når denne er funnet, kan du avgjøre hvilken retning en eventuell bevegelse vil gå, og herfra finne akselerasjonen.

\underline{Oppgave 3.} \underline{a.} Bestem v(t) og bruk oppgitte x(0) og v(0) til å finne to ligninger for de to ukjente ϕ og A. \underline{b.} Konservativt system. \underline{c.} Regn ut ẋ(t) og bruk gitte initialbetingelser.

\underline{Oppgave 4.} Innfør ny posisjonsvariabel y = x − Δx.