TFY4106 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Høsten 2014. Øving 2. Tips.

\underline{Oppgave 1.}

a) Statisk likevekt ⇒ ∑_{i} F_{i} = 0.

b) Uniform sirkelbevegelse ⇒ a = ω^{2}r, inn mot sirkelens sentrum. (Alltid!) N1 vertikalt, N2 horisontalt.

c) Som i oppgave a), uten F, men med akselerasjon forskjellig fra null.

\underline{Oppgave 2.}

a) Krefter på m er S og mg. ω = θ̇.

b) Separer diffligningen. Integrer fra θ = 0, ω = ω_{0} til vilkårlig tilstand θ, ω.

c) Finn komponenten av mg radielt, som sammen med S er opphav til sentripetalakselerasjonen Rω^{2}. Stram snor fordrer S > 0.

\underline{Oppgave 3.} a), b) N1 normalt på og parallelt med skråplanet.

c) Maksimal statisk friksjonskraft er μ_{s}N.

d) Kinetisk friksjonskraft er μ_{k}N.

e) Konstant hastighet hvis a_{∥} = 0.

\underline{Oppgave 4.} b), c) Snora drar i de to klossene, dvs S virker motsatt retning på de to klossene.

d) Med stram snor er a_{1} = a_{2} = a.

e) Bestem S fra sammenhengene du har så langt, deretter N2 for å finne a, som er lik null hvis v er konstant.

\underline{Oppgave 5.}

a) Vektorsummen av sentripetal- og baneakselerasjonen.

c) Studer z(t). Hva er z ved landing?