TFY4106 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Øving 7. Tips.

Svingninger

b) og c) bør tas samlet. Bruk startbetingelsene.

e) Tips: cos(a + b) = cos a cos b − sin a sin b.

g) Variabelskifte i N2.

h) Betrakt utsvinget ved f.eks t = 0 og ved t = N · T, der N er et heltall. Amplitudeforholdet kan leses av figuren.

i) Likt utsving, men ulik kraft for de to fjærene.

j) Lik kraft, men ulikt utsving.

k) Likt utsving med motsatt fortegn.