TFY4106 Fysikk Våren 2016

Faginformasjon

Fagets hjemmeside:

http://web.phys.ntnu.no/~stovneng/TFY4106_2016/tfy4106.htm

Hjemmeside for labdelen av emnet:

http://home.phys.ntnu.no/brukdef/undervisning/TFYfysikklab/

Faglærer: Jon Andreas Støvneng Institutt for fysikk, NTNU, 7491 Trondheim Kontor: E5-112 Telefon: 73 59 36 63, 45 45 55 33 Epost: jon.stovneng@ntnu.no

Timeplan: Se emnets hjemmeside.

Pensum:

• Dynamikk, Bølgefysikk og Termodynamikk.

• Forelest stoff.

• Regneøvinger inklusive løsningsforslag.

• Tester på itslearning inklusive løsningsforslag.

• Numerisk øving.

• Lab.

Lærebøker: Hovedbøker, hhv amerikansk og norsk (vil henvise til begge disse i forelesningene):

• H. D. Young, R. A. Freedman. University physics. 14th edition. (Evt eldre.) Pearson.

• J. R. Lien, G. Løvhøiden. Generell fysikk for universiteter og høgskoler. Bind 1 Mekanikk og E. Lillestøl, O. Hunderi, J. R. Lien. Generell fysikk for universiteter og høgskoler. Bind 2 Varmelære og elektromagnetisme. Universitetsforlaget 2001.

Alternative lærebøker:

• P. A. Tipler, G. Mosca. Physics for scientists and engineers. 6th edition. Freeman 2008.

• Bauer, Westfall. University Physics. McGraw Hill. (Se fila bauerwestfall.pdf i denne mappen for info om nettressurser.)

• Walker, Halliday, Resnick. Principles of Physics. Wiley.

• Serway, Jewett. Physics for scientists and engineers. Cengage.

• Fishbane, Gasiorowicz, Thornton. Physics for scientists and engineers. Prentice Hall.

• Alonso, Finn. Physics. Prentice Hall.

Vurderingsform:

• Skriftlig eksamen torsdag 9. juni kl 09:00 – 13:00. 50 flervalgsoppgaver. Teller 100 %. Hjelpemiddelkode C: Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt. (Rottmann: Matematisk formelsamling. Godkjent kalkulator.)

Adgang til eksamen: For å bli eksamensvurdert må du ha godkjent:

• Lab

• Numerisk øving

• Tester på itslearning (8 av 12) (Eventuelt godkjent lab og godkjente øvingsopplegg i et emne TFY41xx Fysikk fra før.)

Institutt for fysikk, NTNU 09.01.2016 Jon Andreas Støvneng