TFY4115 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Høsten 2013. Øving 12. Tips.

1) Bruk ideell gass tilstandligning til å eliminere V/V_{0}, samt sammenhengen mellom C_{V} og C_{p} for ideell gass.

2) Entropiendring i isokor prosess, se notatene.

3) Varme inn/ut av vannet tilsvarer varme ut/inn av reservoaret.

4) Gjelder for alle naturlige (”spontane”) prosesser.

5) Boltzmannfaktor, partisjonsfunksjon. Se notatene.

6) Generelt for middelverdier: ⟨A⟩ = ∑_{j} A_{j}π_{j}, der π_{j} er sannsynligheten for utfall j.

7) Prøv å besvare denne uten å regne ut C(T) fra svaret i oppgave 6.

8) I kinetisk gassteori fant vi sammenhengen mellom temperatur og partiklenes kinetiske energi.

9) Hva skjer her med temperaturen?

10) Sammenlign arealer.

11) 1. hovedsetning.

12) Besvares ved å sammenligne molekylmasser.

13) Varme levert er her Q_{2} i ”vår notasjon”.

14) Husk at adiabatisk er det samme som isentropisk.

15) K_{rot} = L^{2}/2I, med kvantisert dreieimpuls L og treghetsmoment I.