TFY4106 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Øving 5. Tips.

Oppgave 1.

a) Kompakt skive: I_{0} = MR^{2}/2.

e) Fra definisjonen av dreieimpuls blir enheten m kg m/s, eller Js.

Oppgave 3.

c) Bruk definisjonen av dreieimpuls. Med impuls i x-retning bidrar ikke x-komponenten av r.

d) Er dreieimpulsen mhp A bevart? Hvorfor, evt hvorfor ikke?

f) Bestem p_{f} og finn et uttrykk for det dimensjonsløse forholdet p_{f}/p_{i}. Med staven festet i A vil det generelt virke en ”reaksjonskraft” fra akslingen på staven i festepunktet, men ikke alltid. Heng opp en stav, gi den en ”kakk” på ulike steder, og se hva som skjer. Eller knips en blyant som ligger på bordet på ulike steder og observer bevegelsen til blyantens ende.

h) Stavens kinetiske energi rett etter sammenstøtet kan regnes ut med integrasjon, eller ganske enkelt skrives ned. (Ren rotasjon om A!) Oppgave 4.

a) Steiners sats.

b) Banedreieimpuls.

c) N2 for rotasjon.