FY1001/TFY4145 Mekanisk Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Høsten 2014. Øving 1. Tips.

Oppgave 1. Bruk en eller flere av konstant-akselerasjonsligningene.

Oppgave 2. Velg utskytningsstedet som origo og finn uttrykk for x(t)-posisjonen og y(t)-posisjonen for pila. Pila treffer bakken når høyden y(t) er lik bakkehøyden ved samme x(t)-posisjon. Du får her bruk for tan α. Når du har funnet tida t_{b} for når bakken treffes, vil rekkevidden i x-retning være x(t_{b}) og rekkevidden langs planet gitt av denne og helningsvinkelen. Maksimer L(θ) mhp θ ved å derivere. På flat mark er det (som kjent?) optimalt å kaste 45^{∘} oppover.

Oppgave 3.

c) Fra a = dv/dt, finn en differensialligning for v, dvs en ligning på formen

dv · (funksjon av v) = dt · (funksjon av t)

og integrer denne fra start (0, v_{0}) til et vilkårlig tidspunkt (t, v).