TFY4106 Fysikk. Institutt for fysikk, NTNU. Høsten 2014. Øving 7. Tips.

Oppgave 1

b) og c) bør tas samlet. Bruk startbetingelsene.

e) Tips: cos(a + b) = cos a cos b − sin a sin b.

g) Variabelskifte i N2.

h) Betrakt utsvinget ved f.eks t = 0 og ved t = N · T, der N er et heltall. Amplitudeforholdet kan leses av figuren.

i) Likt utsving, men ulik kraft for de to fjærene.

j) Lik kraft, men ulikt utsving.

k) Likt utsving med motsatt fortegn.

Oppgave 2 Litt uklart for meg hvor lett eller hvor vanskelig denne oppgaven er. Det varierer antagelig en god del. Eulermetoden bør være forholdsvis intuitiv; den er kanskje kjent fra før? Les gjerne Peter Bergs eulersmethod.m

og studer programmene eulersmethod_a.m og eulersmethod_b.m.