TFY4150/SIF4012 Elektromagnetisme FY1303/MNFFY103 Elektrisitet og magnetisme Høsten 2003

Fagets innhold

Kurset omhandler grunnleggende elektromagnetisk teori, dvs opphav til og beskrivelse av elektriske og magnetiske felt og vekselvirkninger. (LHL: Lillestøl, Hunderi, Lien. G: Griffiths) Elektrostatikk (LHL 19, 20. G 2, 4.)

• Elektrisk ladning

• Coulombs lov

• Elektrisk felt

• Elektrisk potensial og potensiell energi

• Gauss lov

• Ledere og isolatorer

• Dielektriske materialer og polarisering

• Kapasitans

Magnetostatikk (LHL 23, 26. G 5, 6.)

• Elektrisk strøm

• Biot–Savarts lov

• Magnetfelt

• Energi i magnetfelt

• Amperes lov

• Magnetiske materialer og magnetisering Likestrømkretser (LHL 21, 22.)

• Elektromotorisk spenning

• Elektrisk motstand

• Ohms lov

• Kirchhoffs regler

Elektrodynamikk (LHL 24, 25, 27. G 7.) • Elektromagnetisk induksjon

• Induktans

• Vekselstrømkretser

• Maxwells ligninger

Institutt for fysikk 31.07.2003 Jon Andreas Støvneng