TFY4155 Elektromagnetisme FY1303 Elektrisitet og magnetisme Våren 2004

Fagets innhold

Kurset omhandler grunnleggende elektromagnetisk teori, dvs opphav til og beskrivelse av elektriske og magnetiske felt og vekselvirkninger. (LHL: Lillestøl, Hunderi, Lien. AF: Alonso, Finn) Elektrostatikk (LHL 19, 20; AF 21, 25.)

• Elektrisk ladning

• Coulombs lov

• Elektrisk felt

• Elektrisk potensial og potensiell energi

• Gauss’ lov

• Ledere og isolatorer (dielektrika)

• Dielektrika og polarisering

• Kapasitans

• Energi i elektrisk felt

Likestrømkretser (LHL 21, 22; AF 24A)

• Elektrisk strøm

• Elektrisk motstand

• Elektromotorisk spenning

• Ohms lov

• Kirchhoffs regler Magnetostatikk (LHL 23, 26; AF 22, 24B, 26.)

• Elektrisk strøm

• Biot–Savarts lov

• Magnetisk felt

• Amperes lov

• Magnetiske materialer og magnetisering

Elektrodynamikk (LHL 24, 25; AF 27.)

• Elektromagnetisk induksjon

• Induktans

• Energi i magnetfelt

• Maxwells ligninger

Institutt for fysikk 06.01.2004 Jon Andreas Støvneng