Formelsamling Elektrostatikk

∫ dA angir flateintegral og ∫ dl angir linjeintegral. ∮ angir integral over lukket flate eller rundt lukket kurve. Fete symboler angir vektorer. Symboler med hatt over angir enhetsvektorer. Formlenes gyldighetsområde og de ulike symbolenes betydning antas forøvrig å være kjent.

• Coulombs lov:

F = \frac{qq′}{4πε_{0}r^{2}} r̂

• Elektrisk felt og potensial:

E = −∇V
ΔV = V_{B} − V_{A} = − ∫_{A}^{B} E · dl

• Elektrisk potensial fra punktladning:

V = \frac{q}{4πε_{0}r}

• Elektrisk fluks:

ϕ_{E} = ∫ E · dA

• Elektrostatisk kraft er konservativ:

∮ E · dl = 0

• Gauss’ lov for elektrisk felt og elektrisk forskyvning:

ε_{0} ∮ E · dA = q

∮ D · dA = q_{fri}

• Elektrisk forskyvning:

D ≡ ε_{0}E + P = ε_{r}ε_{0}E = εE

• Elektrisk dipolmoment:

p = qd

• Elektrisk polarisering = elektrisk dipolmoment pr volumenhet:

P = \frac{Δp}{ΔV}

• Kapasitans:

C = \frac{q}{V}

• Energitetthet i elektrisk felt:

u_{E} = \frac{1}{2}ε_{0}E^{2}