Institutt for fysikk, NTNU TFY4155/FY1303: Elektrisitet og magnetisme Vår 2004

Ekstraøving 1

Innleveringsfrist: Fredag 7. mai kl. 1400

1. Det elektriske feltet er E(r) = kr^{3} r̂, der k er en konstant og r er avstanden fra origo. a) Bestem ladningstettheten ρ(r).

b) Bestem den totale ladningen innenfor et kuleskall med radius R og senter i origo.

2. Tre motstander på hhv 3, 5 og 8 Ω er koblet i parallell til et 9 V batteri. a) Hva blir strømmen gjennom hver av motstandene?

b) Hva er den totale motstanden for en slik parallellkobling?