Institutt for fysikk, NTNU TFY4155/FY1003: Elektrisitet og magnetisme Vår 2005

Ekstraøving 3

Innleveringsfrist: Fredag 20. mai kl. 1500

1. Ei metallkule med radius a og ladning Q er dekket med et lag plast med tykkelse b. Utenpå der er det et metallsjikt med tykkelse c og ytterst enda et lag plast med tykkelse d. Plasten har relativ permittivitet 3. Bestem E(r) og plott E som funksjon av r. Bestem potensialet på den innerste metallkula, relativt til V uendelig langt borte. (Tips: Bestem først D(r).)

2. Et magnetfelt er gitt ved B = kz x̂, der k er en konstant. Bestem kraften som da virker på ei kvadratisk strømsløyfe med sidekanter a, som ligger i yz-planet med sentrum i origo, og som fører en strøm I med retning mot urviseren når du ser ned langs x-aksen.