Vedlegg 1 av 3

Formelsamling

∫ dA angir flateintegral og ∫ dl angir linjeintegral. ∮ angir integral over lukket flate eller rundt lukket kurve. Fete symboler angir vektorer. Symboler med hatt over angir enhetsvektorer. Formlenes gyldighetsområde og de ulike symbolenes betydning antas forøvrig å være kjent. Elektrostatikk

• Coulombs lov:

F = \frac{qq′}{4πε_{0}r^{2}} r̂

• Elektrisk felt og potensial:

E = −∇V
ΔV = V_{B} − V_{A} = − ∫_{A}^{B} E · dl

• Elektrisk potensial fra punktladning:

V = \frac{q}{4πε_{0}r}

• Elektrisk fluks:

ϕ_{E} = ∫ E · dA

• Elektrostatisk felt er konservativt:

∮ E · dl = 0

• Gauss’ lov for elektrisk felt og elektrisk forskyvning: ε_{0} ∮ E · dA = q

∮ D · dA = q_{fri}

• Elektrisk forskyvning:

D ≡ ε_{0}E + P = ε_{r}ε_{0}E = εE

• Elektrisk dipolmoment:

p = qd

Vedlegg 2 av 3

• Elektrisk polarisering = elektrisk dipolmoment pr volumenhet:

P = \frac{Δp}{ΔV}

• Kapasitans:

C = \frac{q}{V}

• Energitetthet i elektrisk felt:

u_{E} = \frac{1}{2}ε_{0}E^{2}

Magnetostatikk

• Magnetisk fluks:

ϕ_{m} = ∫ B · dA

• Magnetfeltet er divergensfritt (Gauss’ lov):

∮ B · dA = 0

• Ampères lov for B og H:

∮ B · dl = μ_{0}I
∮ H · dl = I_{fri}

• Magnetfelt fra strømførende leder (Biot–Savarts lov):

B = \frac{μ_{0}}{4π} I ∫ \frac{dl × r̂}{r^{2}}

• Magnetiserende felt H:

H ≡ \frac{1}{μ_{0}} B − M = \frac{1}{μ_{r}μ_{0}} B = \frac{1}{μ}B

• Magnetisk dipolmoment:

m = IA

• Magnetisering = magnetisk dipolmoment pr volumenhet:

M = \frac{Δm}{ΔV}

Vedlegg 3 av 3

• Magnetisk kraft på rett strømførende leder: F = IL × B

• Energitetthet i magnetfelt:

u_{B} = \frac{1}{2μ_{0}} B^{2}

Elektrodynamikk og elektromagnetisk induksjon

• Faraday (–Henry)s lov:

E = ∮ E · dl = −\frac{dϕ_{m}}{dt}

• Ampère–Maxwells lov:

∮ B · dl = μ_{0}I + μ_{0}ε_{0} \frac{dϕ_{E}}{dt}

• Selvinduktans:

L = \frac{ϕ_{m}}{I}

• Gjensidig induktans:

M_{12} = \frac{ϕ_{1}}{I_{2}} , M_{21} = \frac{ϕ_{2}}{I_{1}} , M_{12} = M_{21} = M

• Energitetthet i elektromagnetisk felt:

u = \frac{1}{2}ε_{0}E^{2} + \frac{1}{2μ_{0}} B^{2}