Institutt for fysikk, NTNU TFY4150/FY1303/SIF4012/MNFFY103: Elektrisitet og magnetisme Høst 2003

Sammendrag, uke 33 (14. og 15. august)

Coulombs lov [AF 21.3; LHL 19.3; G 2.1.2]

F = \frac{qq′}{4πε_{0}r^{2}} r̂

= elektrostatisk kraft mellom to ladninger q og q′ i innbyrdes avstand r. Med r̂ i retning fra q til q′ blir F kraften på q′.

SI-enhet for elektrisk ladning: [AF 21.4; LHL 19.1; G appendix C]

[q] = C (coulomb)

Permittiviteten til vakuum: ε_{0} = 8.85 × 10^{−12} C^{2}/Nm^{2} (1/4πε_{0} ≃ 9 × 10^{9} Nm^{2}/C^{2})

Superposisjonsprinsippet [LHL 19.3; G 2.1.1]

F_{i} = ∑_{j=1}^{n} F_{ij} = \frac{1}{4πε_{0}} ∑_{j=1}^{n} \frac{q_{j}q_{i}}{r_{ij}^{2}} r̂_{ij}

= elektrostatisk kraft på ladning q_{i} fra ladninger q_{j} (j = 1, 2, … n) i innbyrdes avstand r_{ij}.

Elektrisk felt [AF 21.5; LHL 19.4; G 2.1.3]

E = \frac{F}{q}

= kraft pr ladningsenhet

SI-enhet for elektrisk felt: [E] = N/C