Institutt for fysikk, NTNU TFY4155/FY1003: Elektrisitet og magnetisme Vår 2007, uke18

Mandag 30. april

Elektromagnetisk induksjon [FGT 30.1 - 30.6; YF 29.1 - 29.5; TM 28.2 - 28.3; AF 27.1 - 27.3; LHL 24.1; DJG 7.2]

En elektromotorisk spenning (ems) E induseres i ei ledersløyfe dersom den magnetiske fluksen ϕ_{m} som omsluttes av ledersløyfa varierer med tiden:

E = −\frac{dϕ_{m}}{dt}

Omsluttet magnetisk fluks er gitt ved flateintegralet av det magnetiske feltet B, der integralet tas over flaten S som omsluttes av ledersløyfa:

ϕ_{m} = ∫_{S} B · dA

Dermed ser vi at ϕ_{m} kan variere med tiden på ulike måter, f.eks. med

• tidsavhengig omsluttet areal S

• tidsavhengig orientering av ledersløyfa (bestemt ved retningen på dA)

• tidsavhengig magnetfelt B (retning og/eller absoluttverdi)

I alle tilfelle får vi en indusert ems i ledersløyfa.