Institutt for fysikk, NTNU TFY4155/FY1003: Elektrisitet og magnetisme Vår 2007

Ekstraøving 4

Innleveringsfrist: Onsdag 16. mai kl. 1500 Innleveringssted: Rom E5-130 eller posthylla til J. A. Støvneng på rom E3-102.

1. En sylinderformet spole har N = 60 vindinger og diameter d = 4.4 cm. Total resistans i hele spoletråden er R = 5.8 Ω. Spolen er i utgangspunktet plassert i et tilnærmet homogent magnetfelt B mellom N- og S-polen på to magneter, med spolens sylinderakse parallelt med B.

I løpet av et tidsrom Δt = 0.2 s trekkes spolen ut av magnetfeltet fra de to magnetene. På denne tiden går det en elektrisk strøm i spoletråden slik at tilsammen en ladning Δq = 0.02 C passerer gjennom et gitt tverrsnitt av spoletråden. (Spoletråden danner en lukket elektrisk krets.)

Bestem magnetfeltstyrken B.