FY1003 Elektrisitet og magnetisme TFY4155 Elektromagnetisme Våren 2008

Fagets innhold

Kurset omhandler grunnleggende elektromagnetisk teori, dvs opphav til og beskrivelse av elektriske og magnetiske felt og vekselvirkninger. Henvisninger:

• YF: H. D. Young, R. A. Freedman. University physics. Addison Wesley 2008 (12th ed).

• LHL: E. Lillestøl, O. Hunderi, J. R. Lien. Generell fysikk for universiteter og høgskoler. Bind 2 Varmelære og elektromagnetisme. Universitetsforlaget 2001.

• FGT: P. M. Fishbane, S. G. Gasiorowicz, S. T. Thornton. Physics for scientists and engineers. Prentice Hall 2005 (3rd ed).

• TM: P. A. Tipler, G. Mosca. Physics for scientists and engineers. Volume 2 Electricity and magnetism, light, modern physics. Freeman 2004 (5th ed).

• AF: M. Alonso, E. J. Finn. Physics. Prentice Hall 1992.

• SJ: R. A. Serway, J. W. Jewett. Physics for scientists and engineers. Thomson 2004 (6th ed).

• RDK: R. D. Knight. Physics for scientists and engineers. Addison Wesley 2004.

• DCG: D. C. Giancoli. Physics. Prentice Hall 2005 (6th ed).

• DJG: D. J. Griffiths. Introduction to electrodynamics. Prentice Hall 1999 (3rd ed).

Elektrostatikk (YF 21 - 24; LHL 19, 20; FGT 21 - 25; TM 21 - 24; AF 21, 25; SJ 23 - 26; RDK 25 - 27, 29, 30; DCG 16, 17; DJG 2, 4)

• Elektrisk ladning

• Coulombs lov

• Elektrisk felt

• Elektrisk potensial og potensiell energi

• Gauss’ lov

• Ledere og isolatorer (dielektrika)

• Dielektrika og polarisering

• Kapasitans

• Energi i elektrisk felt Likestrømkretser (YF 25, 26; LHL 21, 22; FGT 26, 27; TM 25; AF 24A; SJ 27, 28; RDK 28, 31; DCG 18, 19; DJG 5, 7)

• Elektrisk strøm

• Elektrisk motstand

• Elektromotorisk spenning

• Ohms lov

• Kirchhoffs regler

Vekselstrømkretser (YF 31; LHL 27; FGT 33; TM 30; AF 27; SJ 33; RDK 35; DCG 21) • Vekselspenning

• Vekselstrøm

• Impedans, fasevinkel

Magnetostatikk (YF 27, 28; LHL 23, 26; FGT 28, 29, 31; TM 26, 27; AF 22, 24B, 26; SJ 29, 30; RDK 32; DCG 20; DJG 5, 6)

• Elektrisk strøm

• Biot–Savarts lov

• Magnetisk felt

• Amperes lov

• Magnetiske materialer og magnetisering

Elektrodynamikk (YF 29, 30; LHL 24, 25; FGT 30, 32; TM 28; AF 27; SJ 31, 32; RDK 33; DCG 21; DJG 7)

• Elektromagnetisk induksjon

• Induktans

• Energi i magnetfelt

• Maxwells ligninger

Institutt for fysikk 17.12.2007 Jon Andreas Støvneng