Institutt for fysikk, NTNU TFY4155/FY1003: Elektrisitet og magnetisme Vår 2009

Ekstraoppgaver 6

1. I hvilken retning vil nåla i et kompass peke dersom du befinner deg rett under en kabel som fører en likestrøm på 1 kA fra syd mot nord, i høyde 10 m over bakken? Anta at jordmagnetfeltet er ca 5 · 10^{−5} T med retning mot nord.

2. En (tilnærmet uendelig) stor parallellplatekondensator med uniform ladning σ pr flateenhet på øvre plate og −σ på nedre plate beveger seg med konstant hastighet v ”horisontalt”, dvs parallelt med de to platene. Finn magnetfeltet mellom, over og under platene.