FY1003 Elektrisitet og magnetisme TFY4155 Elektromagnetisme Våren 2009

MOTIVASJON: Hvorfor studere elektromagnetisme?

Fundamentale krefter i naturen:

• Gravitasjon (tyngdekrefter) (FY1001/TFY4145, TFY4270, FY2450, FY3452, …)

• Elektromagnetiske krefter (FY1002/TFY4160, FY1006/TFY4215, TFY4240, …)

• Sterke vekselvirkninger (kjernekrefter) (FY3402, FY3403, FY3464, FY3466)

• Svake vekselvirkninger (radioaktivitet) (FY3402, FY3403, FY3464, FY3466)

Konsekvenser av elektromagnetiske krefter: • atomkjerne + elektroner → stabilt atom

• atom + atom + … → stabile molekyler

• binding mellom atomer eller molekyler ⇒ væsker og faste stoffer

• kjemiske reaksjoner

• biologiske prosesser

• anvendelser/teknologi (all slags elektronikk: PC, MP3-spiller, …)

Institutt for fysikk 14.01.2009 Jon Andreas Støvneng